Fibromialgia i dieta

Wielu badaczy, lekarzy i terapeutów podkreśla, że odpowiednie żywienie może być bardzo pomocne w postępowaniu w fibromialgii. Właściwa dieta sprzyja łagodzeniu objawów i uzyskaniu remisji choroby. Kilka substancji, które odgrywają kluczową rolę w przebiegu fibromialgii jest ściśle związanych z dietą.

Serotonina i tryptofan

Wśród przyczyn fibromialgii niewątpliwą rolę odgrywa zaburzony metabolizm serotoniny. Serotonina jest określana hormonem szczęścia. Jest ona substancją odgrywającą kluczową rolę w naszym samopoczuciu i nastroju. Stwierdzono niezbicie, że wzrost poziomu serotoniny poprawia nastrój. Z drugiej zaś strony u osób z depresją stwierdzono niskie poziomy serotoniny. Źródłem dla produkcji serotoniny przez nasz układ nerwowy jest tryptofan. Jest on tzw. egzogennym aminokwasem, czyli takim, którego nasz organizm nie potrafi sam zbudować i który tak jak witamina musi być dostarczony w pożywieniu. Naturalnymi, dobrymi źródłami tryptofanu są produkty bogate w białko np: przetwory mleczne (biały i żółty ser), jogurt, kefir, produkty sojowe, pestki dyni, spirulina, jaja, mięso – zwłaszcza drobiowe, ryby, banany.

Kwas arachidonowy i cukier

Kwas arachidonowy może odgrywać negatywną rolę w chorobach zapalnych i zespołach bólowych. Jest on lipidowym składnikiem błon komórkowych i surowcem do produkcji m. in. prozapalnych prostaglandyn i leukotrienów. Ostatnie badania wskazują, że spożycie cukrów prostych lub węglowodanów szybko wchłanialnych, istotnie sprzyja zwiększaniu poziomu kwasu arachidonowego w komórkach. Proces oksydacyjny prowadzi do uwalniania kwasu arachidonowego i do tworzenia prozaplanych substancji, które są "przywoływane" poprzez bodźce zwiększonego odczuwania bólu. Dlatego należy ograniczyć w diecie spożycie cukrów prostych: cukier spożywczy, słodycze, miód, dżem, itp. Korzystne jest również ograniczenie w pożywieniu produktów mających wysoką zawartość kwasu arachidonowego. Do produktów takich należą: smalec wieprzowy, wątroba wieprzowa i przetwory, mięso wieprzowe, mięso tuńczyka, żółtko jaja.


Pobierz plik pdf na temat: "Fibromialgia i zespół przewlekłego zmęczenia" (15 stron)
 
Nasz serwis internetowy wykorzystuje ciasteczka (pliki cookies), aby zapewnić lepsze i szybsze działanie oraz dostosowanie serwisu do Państwa indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że wyrażają Państwo zgodę na umieszczanie plików cookies w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zawsze wyłączyć korzystanie z plików cookies w Waszej przeglądarce internetowej. Proszę zobaczyć → jak wyłączyć cookies? Więcej informacji można znaleźć w zakładce ochrona prywatności.